Zonder je eetpatroon drastisch te veranderen is het lastig om tanderosie te voorkomen.
Maar je kunt het risico op tanderosie wel verkleinen door op de volgende punten te letten:

• Probeer niet te veel zure etenswaren te eten. Dat geldt ook voor frisdranken. In
light-frisdranken zit net als in de gewone frisdranken zuur. Light betekent alleen
maar, dat er in verhouding tot het ‘gewone’ product minimaal 30% minder energie
(kcal) of suikers in zit. De toevoeging ‘light’ zegt dus niets over de hoeveelheid
zuren. Het is het meest verstandig om water, thee of melk te drinken.
• Slik zure producten zo snel mogelijk door. Dus spoel het drankje niet door je mond.
Probeer zure snoepjes ter vermijden, maar wanneer je ze eet zuig er dan niet te
lang op. Want hoe langer de zuren in je mond blijven, hoe groter de kans op
tanderosie is.
• Beperk bij voorkeur het aantal eet- en drinkmomenten tot 7 per dag. 3 maaltijden en
4 tussendoortjes is echt meer dan genoeg.
• Poets minimaal 2 keer per dag je tanden, poets ze met een zachte borstel en flos
minimaal 1 keer per dag tussen de tanden.
• Eet of drink niet vlak voor het tandenpoetsen. Eten en drinken maakt het glazuur
namelijk zacht. Door direct na het eten en drinken te poetsen, kan het glazuur van
de tanden gepoetst worden. Wacht daarom minimaal een half uur, maar na het
drinken van zuren dranken wacht dan zeker een uur. Wanneer het niet anders kan,
spoel je mond dan met water voor het tandenpoetsen.Eet of drink ’s avonds en
voor het naar bed gaan geen zure consumpties.
• Stimuleer de aanmaak van speeksel door te kauwen op suikervrije kauwgom;
speeksel heeft een neutraliserende werking.